D – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Business Intelligence

Typ předmětu

volitelný

doporučený ročník / semestr

2/LS

Rozsah studijního předmětu

2p+2s

hod. za týden

4

kreditů

5

Jiný způsob vyjádření rozsahu

2 hod přednášek+2 hod cvičení

Způsob zakončení

zápočet, zkouška

Forma výuky

Přednáška, cvičení

Další požadavky na studenta

 

Výstupy ze studia: Porozumění principům získávání a využívání znalostí z dat. Seznámení s jednotlivými kroky tohoto procesu a jeho základními metodami.

Student je veden k pochopení možností využívání informací z dat pro rozhodování. Východiskem jsou obecné kroky a postupy, nezbytné pro návrh procesu business inteligence na různých úrovních, od multidimenzionální kostky až po nejčastější typy analytických řešení. Možnost využití specializovaného softwaru usnadní pochopení jednotlivých kroků a různých aspektů procesu. Dovednosti budou podpořeny řešením případových studií, ve kterých data popisují reálné situace. Na základě datových zdrojů student vysvětlí kroky procesu, vytvoří a zdůvodní analytickou sestavu a navrhne možnosti využití výsledků pro podporu rozhodování.

 

Vstupní znalosti: Statistika a pravděpodobnost v rozsahu základních kurzů, základy lineární algebry a maticového počtu.

Vyučující

 

prof. RNDr. Hana Skalská, CSc.

Stručná anotace předmětu

 

Osnova:

1.       Vymezení a obsah pojmu business inteligence (BI), vztah k DSS (Decision Support Systems), součásti BI, aspekty manažerské, etické apod. Úloha dat pro rozhodování, datové modely, matematické modely.  

2.       Etapy rozhodovacího procesu, komponenty a možnosti počítačové podpory.

3.       CRISP a SEMMA metodologie.

4.       Data, potenciál využití dat, modelování z dat, modely procesů, integrace. Typy aplikací, rizika.

5.       Analytické platformy pro BI a DM, mobilní a cloudová řešení, komerční a open source software.

6.       Datový management, modelový management, správa komunikace s uživatelem, reporting, zobrazení dat.

7.       Datový sklad. Obecná teorie datových skladů. Integrace, extrakce a transformace dat.

8.       Analytické metody a jejich místo v procesu DM. Přehled a základní koncepty.

9.       Explorační numerické a vizualizační metody. Dvojrozměrné a vícerozměrné analýzy.

10.    Prediktivní modely. Úlohy a principy text mining a web mining. Shluková analýza.

11.    Případové studie, význam integrace manažerských a analytických přístupů.

 

Studijní literatura a studijní pomůcky

 

 

Literatura

Turban E.: Decision Support and Business Intelligence Systems (9th Edition), Prentice Hall, 2010

Han J., Kamber M., Pei J.: Data Mining: Concepts and Techniques. Morgan Kaufmann Publishers, 2006

Shmueli G., Patel N. R., Bruce P. R.: Data Mining for Business Intelligence: Concepts, Techniques, and Applications in

Vercellis C.: Business Intelligence, J.Wiley, 2009

Skalská H.: Data mining a klasifikační modely. Gaudeamus, 2010.

 

Specializované webové stránky

http://businessintelligence.com/

http://www.youtube.com/watch?v=N8F7eOqgH8Q

http://www-03.ibm.com/software/products/en/category/business-intelligence

http://www.gartner.com/technology/research/business-intelligence.jsp