Business Intelligence (BI)

Obsah a cíl předmětu: Předmět zahrnuje metodologie a přístupy, které se označují pojmem Business Intelligence. Multioborový a souhrnný pohled na problematiku bude klást důraz na otázky praktického využití informací pro vyhledávání znalostí z dat a jejich následné uplatnění pro rozvoj procesů a očekávaných výsledků činnosti ve firmě, podniku, nebo instituci. Cílem předmětu je představit základní okruhy problémů, které lze pod pojem Business Intelligence zahrnout a ukázat současné hlavní směry a možnosti jejich řešení. Výuka je doplněna laboratorním cvičením, které je založeno na práci s produkty IBM SPSS Modeler a IBM SPSS Statistics a které mají napomoci pochopení, jaké otázky je třeba řešit při návrhu procesu počítačové podpory rozhodování. 

Předpoklady: Databáze, datové modely, statistika, pravděpodobnost.

Osvojené dovednosti a vědomosti: Student je veden k pochopení možností využívání informací z dat pro rozhodování. Seznámí se s obecnými kroky, které jsou nezbytné pro každý návrh procesu business inteligence. Seznámí se s nejčastějšími typy analytických řešení. Bude pracovat se specializovaným softwarem, který usnadní pochopení nezbytných kroků a různých aspektů procesu. Dovednosti jsou podpořeny řešením případových studií, ve kterých data simulují reálné situace. Na základě datových zdrojů student vysvětlí kroky procesu, vytvoří a zdůvodní analytickou sestavu a navrhne možnosti využití výsledků pro podporu rozhodování.

Pravidla účasti na výuce: Studenti se řídí pokyny vyučujících, kteří poskytují podrobné konzultace k řešeným úlohám výhradně ve cvičeních. Individuální příprava projektů je možná po dohodě s vyučujícím.

Požadavky k zápočtu:

Hodnocení projektů a práce s literaturou minimálně 60 bodů, účast minimálně 80 %.

Forma zkoušky: Písemný test 40 %, práce ve cvičeních (projekty, práce s literaturou) 60 %.

Výsledné hodnocení předmětu: Výsledné hodnocení se skládá ze dvou částí: 60 % práce ve cvičeních (50 bodů projekt se softwarem, 30 bodů práce s literaturou), 40 % závěrečný test (54 bodů). Stupnice hodnocení zkoušky: do 50 % (67 bodů) nevyhověl, 51 – 65 % (87 bodů) dobře, 66 – 89 (119 bodů) % velmi dobře, 90 (120 bodů) % a více – výborně. Uvedené hodnocení předpokládá, že požadavky na zápočet byly splněny nejpozději do začátku zkouškového období.

Osnova:

1.      Úvod: vymezení a obsah pojmu business inteligence, vztah k DSS (Decision Support Systems), , součásti BI, aspekty manažerské, etické apod. Etapy rozhodovacího procesu, komponenty a možnosti počítačové podpory, metodologie procesu.

2.      Úloha dat pro rozhodování, matematické modely a jejich význam, CRISP a SEMMA metodologie. Datový management, modelový management, správa komunikace s uživatelem. Typy modelů a úloh.

3.      Datový sklad (DW). Obecná teorie datových skladů. Integrace, extrakce a transformace dat (Ing. Pozdílek).

4.      Příprava dat pro plnění datového skladu (Ing. Pozdílek).

5.      Problematika administrace DW, otázky bezpečnosti (Ing. Pozdílek).

6.      Analytické metody a jejich místo v procesu DM. Přehled a základní koncepty jednotlivých metod.

7.      Explorační numerické a vizualizační metody. Dvojrozměrné a vícerozměrné analýzy. Asociační analýzy, korelace atributů.

8.      Regresní modely. Validace modelu, výběr vysvětlujících proměnných.

9.      Klasifikační algoritmy a rozhodovací stromy.

10.  Úlohy a principy text mining a web mining. Shluková analýza.

Obsahem cvičení je navíc práce s literaturou a práce se softwarem, jak bude upřesněno na přednáškách, ve cvičení a ve WebCT.

 

Literatura:

1)      Povinná

Výukové materiály ve WebCT, postupně doplňovány

Turban E.: Decision Support and Business Intelligence Systems (9th Edition), Prentice Hall, 2010

Han J., Kamber M., Pei J.: Data Mining: Concepts and Techniques. Morgan Kaufmann Publishers, 2006

Shmueli G., Patel N. R., Bruce P. R.: Data Mining for Business Intelligence: Concepts, Techniques, and Applications in Microsoft Office Excel with XLMiner. J. Wiley, 2007

 

2)      Doporučená

Vercellis C.: Business Intelligence, J.Wiley, 2009

 

Informace ke kombinované či distanční formě:

Rozsah konzultací: Nevyučuje se pro kombinovanou formu

Studijní opory:

a) Web CT :

 Ano

b) Jiné www stránky:

Stránky pro podporu výuky – přednášky, zadání prací, seznamy dalších zdrojů

c) Server N:\ (Ukázky):

Uveďte celou cestu

d) Jiné zdroje:

Klepněte sem a zadejte text.