Otázky ke státní závěrečné zkoušce magisterského
studia Aplikovaná informatika
Teoretická
informatika a programování (TIP)
Akademický rok 2013/2014
1.
Regulární gramatiky a
konečné automaty
Základní pojmy
teorie formálních jazyků, regulární výrazy, regulární gramatiky.
Deterministické a nedeterministické konečné automaty, reprezentace konečných
automatů. Vzájemný vztah regulárních jazyků a konečných automatů, iterační
lemma, praktické využití regulárních jazyků.
2.
Zásobníkové automaty a
bezkontextové gramatiky
Chomského hierarchie
gramatik, bezkontextové gramatiky, derivační stromy, zásobníkové automaty,
přijímání prázdným zásobníkem a koncovým stavem, iterační (pumping)
lemma, vzájemný vztah bezkontextových jazyků a zásobníkových automatů.
3.
Turingovy stroje
Turingův stroj,
varianty Turingových strojů,
univerzální Turingův stroj. Rozhodnutelnost
vs. rozpoznatelnost jazyka, Church-Turingova teze,
problém zastavení Turingova stroje a další
algoritmicky nerozhodnutelné problémy.
4.
Teorie složitosti
Časová složitost,
analýza algoritmu, asymptotická složitost algoritmu. Definice tříd P a NP,
polynomiální převoditelnost problémů, pojem NP-úplnosti,
příklady NP-úplných úloh, praktické důsledky.
5.
Inversion of Control (IoC)
Principy,
význam a použití přístupu, vztah IoC a Dependency Injection.
Příklady použití, nástroje podporující IoC.
6.
Servisně orientovaná
architektura (SOA) a webové služby
Principy SOA a
WS, vzájemný vztah. Nejpoužívanější standardy
WS, SOAP, XML, XML-Schema, WSDL.
Nástroje pro tvorbu WS.
7.
Matematické principy
počítačové grafiky
Vektorový
prostor, báze, afinní prostor, soustavy souřadnic, lineární transformace,
projekce, matice a kvaternióny.
8.
HW principy
zobrazování
Zobrazovací
řetězec, vertex a pixel shader, softwarové
prostředky pro využití, způsoby předávání dat, výpočetní výkon, využití pro
negrafické výpočty.
9.
Vizualizace dat
Datové
struktury a reprezentace, vizualizace objemových dat, částicové systémy, úroveň
detailu, redukce složitosti scény.
10.
Obrazová data
Rastrová
reprezentace, interpretace pixelu, vzorkování a alias, zpracování a úprava
obrazu, filtrace, matematická morfologie
11.
Multiagentové systémy
Agent, jeho
charakteristiky, prostředí agenta. Reaktivní agent, emergence, modely
inspirované biologií. Uvažující agent a jeho architektura, učení agenta.
Aplikační oblasti multiagentovýchsystémů, RoboCup a RoboRescue.
12.
Rozhodování, komunikace a
koordinace v multi-agentovém systému
Teorie her,
druhy her, reprezentace hry, vězňovo dilema, volba strategie, Nashova rovnováha.
Částečně pozorovatelný svět, reaktivní komunikace, teorie řečových aktů,
KQML a FIPA-ACL, koordinační mechanismy, aukce, tabulová architektura,
negociace.