Okruhy ke SZZ pro obor management cestovního ruchu - ECR (Ekonomika a informatika v CR)
1. Podnik a podnikání (podstata podniku a podnikání, rozdělení podniků podle právní formy, prvky okolí podniku, základní cíle a funkce podniku, efektivnost podniku a její měření; založení podnikání, podnikatelský záměr; obchodní rejstřík, živnostenský úřad, základní charakteristika právnických osob vznikajících dle Obchodního zákoníku, druhy živností. Případová studie: založení a provoz cestovní kanceláře.)
2. Financování podniku (úkoly finančního managementu, druhy financování podniku, řízení peněžních toků, hodnocení finanční výkonnosti podniku – finanční analýza a manažerské účetnictví; Modelový příklad dle vlastní volby z cestovního ruchu – finanční analýza vybraného subjektu CR).
3. Investiční činnost (investování a druhy investic, rozhodování o investicích, zdroje financování investic, hodnocení efektivnosti, návratnosti a udržitelnosti investic, ukazatele efektivnosti investic, investiční riziko. Specifika investiční činnosti v CR – modelový příklad dle vlastní volby).
4. Makroekonomie (HDP a metody jeho měření, produkt nominální a reálný, ekonomická úroveň, hospodářská politika a její cíle se zaměřením na CR; platební bilance a její struktura - odraz CR v platební bilanci ČR – export/ACR a import/PCR; měnový kurz a parita kupní síly, kurzový systém - česká koruna versus euro a US dolar z pohledu domácího a mezinárodního CR; veřejné finance a jejich složky - definice státního rozpočtu a jeho struktura, daňová soustava ČR, funkce státního rozpočtu, úloha CR z pohledu daní a veřejných financí).
5. Cestovní ruch České republiky (postavení České republiky v mezinárodním cestovním ruchu; Marketing cestovního ruchu České republiky – organizace, významné webové stránky, koncepce marketingu; Role cestovního ruchu v ekonomice České republiky; koncepce státní politiky cestovního ruchu v České republice)
6. Ekonomika cestovního ruchu, koncepce a přístupy (ekonomický přínos CR - HDP, zaměstnanost, investice, export, multiplikační efekt; tvorba ceny, cenová flexibilita poptávky i nabídky; produkce a náklady v CR - celkový, průměrný a mezní fyzický produkt; teorie mezního užitku; náklady - celkové, variabilní, fixní, explicitní a implicitní, průměrné a mezní náklady; příjmy a rovnováha firmy, zisk celkový, čistý a účetní; tržní externality)
7. Fundraising (filosofie, metody a techniky fundraisingu, grantové systémy, metodika a technika získávání grantů se zaměřením na neziskové organizace a cestovní ruch. Modelový příklad z cestovního ruchu dle vlastní volby – subjekt cestovního ruchu, destinace cestovního ruchu)
8. Ekonomika cestovního ruchu, aplikace koncepcí a přístupů v destinačním managementu (ekonomické aspekty vývoje destinace v kontextu konceptu životního cyklu destinace, příklady destinací; environmentálně inovativní formy CR a jejich ekonomické dopady na místní ekonomiku - ekoturismus, geoturismus, ekoagroturismus, etnografický turismus; sezónnost v regionálním kontextu – důvody, ekonomické a další dopady, kritická analýza přístupů k jejímu snižování, diskuse modelového regionu; propojení na regionální rozvoj, typické regionální produkty)
9. Ekonomika cestovního ruchu, aplikace koncepcí a přístupů u subjektu CR (optimalizace zisku v rámci Yield managementu; sezónnost - důvody, ekonomické a další dopady, kritická analýza přístupů k jejímu snižování u konkrétního subjektu CR; zvýšení ekonomických přínosů podnikání pro modelový příklad subjektu CR – např. hotel)
10. Ekonomika firem (typy firem, firma v podmínkách dokonalé konkurence a tržní rovnováha, monopol a jeho rovnováha, monopolní síla, monopson, oligopol smluvní, oligopol s dominantní firmou, monopolistická konkurence; Cestovní ruch – příklady jednotlivých typů firem, diskuse způsobu jejich konkurence).
11. Ekonomika subjektů CR (typy firem v oblasti CR, specifika konkurenčního prostředí v CR; role řetězců a nadnárodních firem v CR; ekonomika vybraného podniku CR; porovnání ekonomické a marketingové strategie klasických a nízkonákladových leteckých společností; projekt zájezdu – ekonomika; ekonomika lodí okružních plaveb v kontextu specifiky jejich produktu).
12. Marketing (situační analýza – její nástroje, způsob realizace, její využití v marketingovém plánování; marketingový mix – klasický, modifikace pro různé obory podnikání, marketingový nástroj, marketingové plánování, marketingová strategie, marketingová komunikace, rysy kvalitního firemního marketingu; demarketing, sociální marketing)
13. Marketing cestovního ruchu (produkt CR a jeho specifika, specifika služeb CR, diskuse tří odlišných příkladů; marketingový mix v CR; využití teorie společenské směny v marketingu CR; věrnostní programy v CR; cena jako marketingový nástroj v CR - geografická, sezónní a další podmíněnost ceny, věrnostní programy, FF programy atd.; analýza marketingu jednoho vybraného typu subjektu CR; možnosti prezentace destinace s využitím ICT; marketing v regulaci CR – demarketing a obecněji marketing udržitelného CR).
14. Statistika v CR (trh cestovního ruchu ve světě a v Evropě - struktura, trendy vývoje, statistika mezin. příjezdů a výjezdů, příjmy a výdaje; celostátní a regionální satelitní účet CR a jeho využití; problémy ve statistice CR; využití statistických dat pro management CR, zejména pro destinační management; využití vlastní (interní) statistiky pro podnik CR, využití v Yield managementu).
15. Informatika v CR - koncepce (koncepce tvorby informačních systémů v CR - celostátní a regionální IS pro cestovní ruch s důrazem na koncepci koordinovaného IS, součásti těchto IS a techniku jejich realizace; obsah a role doporučení pro kvalitu webových stránek; případová studie: diskuse konceptu webu CzeCOT).
16. Informatika v CR – aplikace (GDS, CRS a IDS – využití pro rezervace a v marketingu, porovnání uvedených IS, jejich propojenost, jejich vztah k LBS, brány do těchto IS na webu; diskuse vybraných technologií – určování polohy, LBS, multimédia, GIS, virtuální/pseudovirtuální realita/3D prezentace, aktivní mapy atd.)
Povinná literatura a další zdroje:
1.
HÁJEK, L.:
Ekonomie a ekonomika. Hradec Králové, Gaudeamus 2009
2.
HOLMAN, R.:
Mikroekonomie pro středně pokročilý kurz. 2. aktualizované vydání. Praha C. H.
Beck 2007.
3.
server http://markcr.uhk.cz/
4.
SOUKUPOVÁ,
J., HOŘEJŠÍ, B., MACÁKOVÁ, L., SOUKUP, J.: Mikroekonomie. Praha, Management Press, 2008.
5.
SYNEK, M.,
KISLINGEROVÁ, E. : Podniková ekonomika, , 5. přepracované a doplněné vydání. Praha, Nakladatelství C. H. Beck 2010
6.
ZELENKA, J.
(2007): Marketing cestovního ruchu. Gaudeamus Hradec
Králové, ISBN 978-80-7041-070-7, 212 str.
7.
ZELENKA, J.,
KYSELA, J. (2013): Informační a komunikační technologie v cestovním ruchu.
Gaudeamus Hradec Králové
8.
ZELENKA, J.,
PÁSKOVÁ, M. (2012): Cestovní ruch. Výkladový slovník. Leda Praha, 2., přepracované
vydání, 768 stran, ISBN 978-80-7201-880-2
9.
ZELENKA, J.,
PECHANEC, V., BUREŠ, V., ČECH, P., PONCE, D. (2008): E -turismus v cestovním
ruchu. Praha, MMR, 237 stran. ISBN 978-80-87147-07-8
Doporučená literatura a další zdroje:
[1]
HÁJEK, L.,
KRÁLIK, J.: Ekonómia a hospodárska
politika v ekonomike SR a ČR. Bratia Sabovci, Zvolen 2012
[2] KOTLER, P. aj. (2000): Marketing
management. Grada Publishing,
ISBN 80-247-0016-6
[3] MORRISON, A. P.: Marketing
pohostinství a cestovního ruchu, Victoria Publishing,
1995