Otázky ke
státní zkoušce z managementu
Bc. studium oborů finanční
management a informační management
2014/2015
1. Východiska a základní principy managementu
Vznik managementu, vědecký
management (F. W. Taylor), Hawthornské
studie (E. Mayo). Základní funkce managementu (H. Fayol). Příklad managementu USA a Japonska. Důraz na
kvalitu (TQM). Management jako vědní obor, soubor řídících pracovníků a
činnost. Základní funkce a úrovně managementu. Systémová představa organizace.
2. Plánování a strategické řízení organizace
Plánování – základní funkce
managementu. Poslání a vize organizace. Strategické situační analýzy (SWOT,
STEP, BSC, Porterův model 5 konkurenčních sil, BCG
matice). Konkurenceschopnost. Řízení změny a krizový management. Komplexní
pojetí marketingové strategie (definování cílů, prvky procesu strategického
plánování, vlastní strategie).
3. Organizování
Organizování – základní funkce
managementu. Byrokratické a adaptivní organizační struktury (strmé vs. ploché
struktury, druhy organizačního uspořádání). Centralizace a decentralizace.
Delegování. Rozpětí řízení.
4. Řízení lidských zdrojů
Řízení lidských zdrojů - základní
funkce managementu. Analýza potřeb LZ. Získávání a výběr pracovníků (proces a
metody). Adaptační proces. Rozvoj zaměstnanců (vzdělávání, kariéra, hodnocení).
Odměňování. Formy vzniku a zániku pracovního poměru. Práva a povinnosti
zaměstnavatelů a zaměstnanců.
5. Vedení a motivace zaměstnanců
Vedení lidí – základní funkce
managementu. Styly vedení. Manažerská mřížka (Blake a Moutonová).
Fiedlerův kontingenční model. Emoční inteligence. Metody vedení lidí. McGregorova teorie X a teorie Y. Vůdčí osobnost manažera a
umění stát v čele. Stimulace a motivace, členění. Praktické využití Maslowovy teorie potřeb v aplikaci na řízení
pracovníků. Další motivační teorie potřeb (F. Herzberg,
D. McClelland). Odměňování z hlediska práva.
Odpovědnost zaměstnance a zaměstnavatele za škodu.
6. Kontrola
Kontrola – základní funkce
managementu. Význam, druhy a formy. Předpoklady efektivní kontroly a prevence.
Efektivity nákladů vynaložených na kontrolu. Audit, rozpočet, bod zvratu a
základní finanční kontrolní ukazatele. Charakteristika orgánů ochrany práva –
soustava soudů, státní zastupitelství, notářství, advokacie, dozor a kontrola
ve veřejné správě.
7. Firemní kultura a komunikace
Firemní kultura a její význam.
Úrovně organizační kultury (zvyky a rituály, příběhy, hrdinové, symboly a
klíčové hodnoty). Identita a image organizace. Komunikační proces a komunikační
kompetence. Neverbální komunikace (mimika, oční kontakt, gesta, haptika, proxemika, posturologie). Verbální komunikace – hlavní zásady
rétoriky, vedení rozhovoru, diskuse, vyjednávání, řešení konfliktu.
Psychologické proměny komunikace v prostředí internetu. Mediální a
multikulturní komunikace.
8. Rozhodování a informace
Rozhodování. Typy manažerských
rozhodnutí (složitá x rutinní, strukturovaná x nestrukturovaná). Rozhodovací
prostředí (jistota, riziko, nejistota). Vliv IT na organizaci. Rozhodovací
proces a jeho fáze. Skupinové vs. individuální rozhodování. Organizační učení.
Styly řešení problémů. Právní úprava rozhodování – základy občanského soudního
řízení, správního řízení, trestního řízení. Nakládání s informacemi.
9. Podnikání a podnikatelské subjekty
Založení podnikání. Podnikatelský
záměr. Pojmy podnikání a podnikatel. Obchodní rejstřík, hospodářská soutěž,
základní charakteristika obchodních korporací, úprava živnostenského oprávnění,
druhy živností.
10. Základy českého soukromého práva
Soukromé právo v českém právním
řádu, subjekty soukromého práva. Systém občanského práva, věcná práva,
závazkové vztahy. Základní principy odpovědnosti za škodu a nemajetkovou újmu. Bezdůvodné
obohacení. Základní principy dědění. Základy rodinného práva – manželství,
vztahy mezi rodiči a dětmi, výživné.
11. Základy českého veřejného práva
Dělba moci. Lidská práva a svobody.
Ústavní základy státní správy a samosprávy. Orgány státní správy a samosprávy.
Principy trestní odpovědnosti.
12. Moderní psychologické směry
Tradice společenských věd –
filozofie (empirismus), kulturní antropologie. Tradice přírodních věd –
neurofyziologie (studium mozku a CNS), reflexologie. Porovnání hlavních
psychologických směrů a jejich přínos pro pozici manažera – behaviorismus
(teorie sociálního učení), psychoanalýza (hlubinná psychologie, role vědomí a
nevědomí), kognitivní psychologie a věda, humanistická psychologie a hodnotový
systém člověka.
13. Osobnost manažera
Manažer a jeho role. Time management (Paretovo
pravidlo a Eisenhowerova matice). Vedení
administrativy (porady, telefony, návštěvy, minimální program). Rozměry lidské
osobnosti – struktura, motivace, zralost. Vlastnosti osobnosti vs. pozice
manažera (konstituce, temperament, schopnosti a inteligence, psychické
vlastnosti a typologie, emoční a sociální dimenze osobnosti, charakter).
14. Stres a jeho zvládání
Stres (vnitřní homeostáza, adaptace,
stres, stresor). Reakce na stresor, endorfiny, adaptační syndrom GAS, místo
nejmenšího odporu v organismu a hlavní civilizační nemoci. Model stresu a
strategie jeho zvládání (R. S. Lazarus). Způsoby
prevence a překonávání stresových faktorů.
15. Marketingové řízení
Podstata, pojetí a funkce
marketingu. Koncepce marketingových aktivit. Strategický marketingový proces
(fáze a jejich vzájemné vazby, metody marketingového plánování). Marketingový
plán (náplň, cíle, požadavky). Marketingové prostředí podniku: Analýza
portfolia, vytváření a hodnocení SBU jednotek. Marketingové makro a mikro
prostředí. Marketingový informační systém a CRM. Inovace a řízení změn
v podniku z pohledu marketingu.
16. Chování zákazníků
Nákupní chování spotřebitelů na
trhu, nákupní chování institucí – rozdíly, vlivy, procesy rozhodování. Význam a
úloha lidského činitele v marketingu (typologie zákazníků). Marketingový
výzkum - předmět, proces, segmentace a pokrytí trhu
17. Marketingový mix (tvorba a řízení)
Produkt
(marketingové vlastnosti produktu, životní cyklus). Cena (faktory ovlivňující
stanovení ceny, proces finalizace ceny, cenové strategie a změny cen).
Komunikační mix. Distribuce. Reklama a její působení na zákazníka.
18. Internetový marketing
Elektronické
obchodování. Podoby a využití internetového marketingu. Reklamní kampaň na
internetu. Virální marketing.
Literatura
Povinná
Hálek, V.: Základy marketingu. Gaudeamus, Hradec
Králové, 2007
Janku, M, a kol.: Základy práva pro
posluchače neprávnických fakult. 5., přeprac. a dopl. vyd. C. H. Beck, Praha, 2013
Mareš S., Rošický S.: Základy managementu. Gaudeamus,
Hradec Králové, 2007
Mohelská, H.: Řízení lidských zdrojů. Gaudeamus,
Hradec Králové, 2009
Strnadová, V.: Interpersonální komunikace. Gaudeamus,
Hradec Králové, 2011
Strnadová, V.: Kurz psychologie I – Přehled základních témat moderní
psychologie. Gaudeamus, Hradec Králové 2009
Doporučená
Bachmann, P., Lacina, K. Introduction to
Management and Marketing. Gaudeamus. Hradec Králové
2007
Donnelly, J. H., Gibson, J. L., Ivancevich, J. M. Management. Grada.
Praha 2001
Hayesová, N.: Základy sociální psychologie. Portál. Praha 1998
Hill, G.: Moderní psychologie. Portál. Praha 2004
Kotler, P., Armstrong, G. Marketing. Grada.
Praha 2004
Pitra, Z., Mohelská, H.: Manažerské metody. Professional Publishing, Praha, 2012
Pitra, Z.: Základy managementu. Professional Publishing.
Praha 2007
Rošický, S., Mareš, S., Štýrský, J., Hálek, V., Krupka, V.: Marketing XXL.
Bratislava: Donau Media, vyd. 1., 2010. 672 s. ISBN:
978-80-89364-14-5
Strnadová, V., Vašina, L.: Psychologie osobnosti I. Gaudeamus,
Hradec Králové 2009
Vybíral, Z.: Psychologie komunikace. Portál, Praha 2005
Právní předpisy České republiky v aktuálním znění