Otázky ke státní zkoušce z managementu

Bc. studium oborů finanční management a informační management

2014/2015

 

1.    Východiska a základní principy managementu

Vznik managementu, vědecký management (F. W. Taylor), Hawthornské studie (E. Mayo). Základní funkce managementu (H. Fayol). Příklad managementu USA a Japonska. Důraz na kvalitu (TQM). Management jako vědní obor, soubor řídících pracovníků a činnost. Základní funkce a úrovně managementu. Systémová představa organizace.

2.    Plánování a strategické řízení organizace

Plánování – základní funkce managementu. Poslání a vize organizace. Strategické situační analýzy (SWOT, STEP, BSC, Porterův model 5 konkurenčních sil, BCG matice). Konkurenceschopnost. Řízení změny a krizový management. Komplexní pojetí marketingové strategie (definování cílů, prvky procesu strategického plánování, vlastní strategie).

3.    Organizování

Organizování – základní funkce managementu. Byrokratické a adaptivní organizační struktury (strmé vs. ploché struktury, druhy organizačního uspořádání). Centralizace a decentralizace. Delegování. Rozpětí řízení.

4.    Řízení lidských zdrojů

Řízení lidských zdrojů - základní funkce managementu. Analýza potřeb LZ. Získávání a výběr pracovníků (proces a metody). Adaptační proces. Rozvoj zaměstnanců (vzdělávání, kariéra, hodnocení). Odměňování. Formy vzniku a zániku pracovního poměru. Práva a povinnosti zaměstnavatelů a zaměstnanců.

5.    Vedení a motivace zaměstnanců

Vedení lidí – základní funkce managementu. Styly vedení. Manažerská mřížka (Blake a Moutonová). Fiedlerův kontingenční model. Emoční inteligence. Metody vedení lidí. McGregorova teorie X a teorie Y. Vůdčí osobnost manažera a umění stát v čele. Stimulace a motivace, členění. Praktické využití Maslowovy teorie potřeb v aplikaci na řízení pracovníků. Další motivační teorie potřeb (F. Herzberg, D. McClelland). Odměňování z hlediska práva. Odpovědnost zaměstnance a zaměstnavatele za škodu.

6.    Kontrola

Kontrola – základní funkce managementu. Význam, druhy a formy. Předpoklady efektivní kontroly a prevence. Efektivity nákladů vynaložených na kontrolu. Audit, rozpočet, bod zvratu a základní finanční kontrolní ukazatele. Charakteristika orgánů ochrany práva – soustava soudů, státní zastupitelství, notářství, advokacie, dozor a kontrola ve veřejné správě.

7.    Firemní kultura a komunikace

Firemní kultura a její význam. Úrovně organizační kultury (zvyky a rituály, příběhy, hrdinové, symboly a klíčové hodnoty). Identita a image organizace. Komunikační proces a komunikační kompetence. Neverbální komunikace (mimika, oční kontakt, gesta, haptika, proxemika, posturologie). Verbální komunikace – hlavní zásady rétoriky, vedení rozhovoru, diskuse, vyjednávání, řešení konfliktu. Psychologické proměny komunikace v prostředí internetu. Mediální a multikulturní komunikace.

8.    Rozhodování a informace

Rozhodování. Typy manažerských rozhodnutí (složitá x rutinní, strukturovaná x nestrukturovaná). Rozhodovací prostředí (jistota, riziko, nejistota). Vliv IT na organizaci. Rozhodovací proces a jeho fáze. Skupinové vs. individuální rozhodování. Organizační učení. Styly řešení problémů. Právní úprava rozhodování – základy občanského soudního řízení, správního řízení, trestního řízení. Nakládání s informacemi.

 

 

 

 

9.    Podnikání a podnikatelské subjekty

Založení podnikání. Podnikatelský záměr. Pojmy podnikání a podnikatel. Obchodní rejstřík, hospodářská soutěž, základní charakteristika obchodních korporací, úprava živnostenského oprávnění, druhy živností.

10.  Základy českého soukromého práva

Soukromé právo v českém právním řádu, subjekty soukromého práva. Systém občanského práva, věcná práva, závazkové vztahy. Základní principy odpovědnosti za škodu a nemajetkovou újmu. Bezdůvodné obohacení. Základní principy dědění. Základy rodinného práva – manželství, vztahy mezi rodiči a dětmi, výživné.

11.  Základy českého veřejného práva

Dělba moci. Lidská práva a svobody. Ústavní základy státní správy a samosprávy. Orgány státní správy a samosprávy. Principy trestní odpovědnosti.

12.  Moderní psychologické směry

Tradice společenských věd – filozofie (empirismus), kulturní antropologie. Tradice přírodních věd – neurofyziologie (studium mozku a CNS), reflexologie. Porovnání hlavních psychologických směrů a jejich přínos pro pozici manažera – behaviorismus (teorie sociálního učení), psychoanalýza (hlubinná psychologie, role vědomí a nevědomí), kognitivní psychologie a věda, humanistická psychologie a hodnotový systém člověka.

13.  Osobnost manažera

Manažer a jeho role. Time management (Paretovo pravidlo a Eisenhowerova matice). Vedení administrativy (porady, telefony, návštěvy, minimální program). Rozměry lidské osobnosti – struktura, motivace, zralost. Vlastnosti osobnosti vs. pozice manažera (konstituce, temperament, schopnosti a inteligence, psychické vlastnosti a typologie, emoční a sociální dimenze osobnosti, charakter).

14.  Stres a jeho zvládání

Stres (vnitřní homeostáza, adaptace, stres, stresor). Reakce na stresor, endorfiny, adaptační syndrom GAS, místo nejmenšího odporu v organismu a hlavní civilizační nemoci. Model stresu a strategie jeho zvládání (R. S. Lazarus). Způsoby prevence a překonávání stresových faktorů.

15.  Marketingové řízení

Podstata, pojetí a funkce marketingu. Koncepce marketingových aktivit. Strategický marketingový proces (fáze a jejich vzájemné vazby, metody marketingového plánování). Marketingový plán (náplň, cíle, požadavky). Marketingové prostředí podniku: Analýza portfolia, vytváření a hodnocení SBU jednotek. Marketingové makro a mikro prostředí. Marketingový informační systém a CRM. Inovace a řízení změn v podniku z pohledu marketingu.

16.  Chování zákazníků

Nákupní chování spotřebitelů na trhu, nákupní chování institucí – rozdíly, vlivy, procesy rozhodování. Význam a úloha lidského činitele v marketingu (typologie zákazníků). Marketingový výzkum - předmět, proces, segmentace a pokrytí trhu

17.  Marketingový mix (tvorba a řízení)

Produkt (marketingové vlastnosti produktu, životní cyklus). Cena (faktory ovlivňující stanovení ceny, proces finalizace ceny, cenové strategie a změny cen). Komunikační mix. Distribuce. Reklama a její působení na zákazníka.

18.  Internetový marketing

Elektronické obchodování. Podoby a využití internetového marketingu. Reklamní kampaň na internetu. Virální marketing.

 

 

 

 

 

Literatura

  

 Povinná

 

Hálek, V.: Základy marketingu. Gaudeamus, Hradec Králové, 2007

Janku, M, a kol.:  Základy práva pro posluchače neprávnických fakult.  5., přeprac. a dopl. vyd.   C. H. Beck, Praha, 2013

Mareš S., Rošický S.: Základy managementu. Gaudeamus, Hradec Králové, 2007

Mohelská, H.: Řízení lidských zdrojů. Gaudeamus, Hradec Králové, 2009

Strnadová, V.: Interpersonální komunikace. Gaudeamus, Hradec Králové, 2011             

Strnadová, V.: Kurz psychologie I – Přehled základních témat moderní psychologie. Gaudeamus, Hradec Králové 2009

 

Doporučená

 

Bachmann, P., Lacina, K. Introduction to Management and Marketing. Gaudeamus. Hradec Králové 2007

Donnelly, J. H., Gibson, J. L., Ivancevich, J. M. Management. Grada. Praha 2001

Hayesová, N.: Základy sociální psychologie. Portál. Praha 1998

Hill, G.: Moderní psychologie. Portál. Praha 2004

Kotler, P., Armstrong, G. Marketing. Grada. Praha 2004

Pitra, Z., Mohelská, H.: Manažerské metody. Professional Publishing, Praha, 2012

Pitra, Z.: Základy managementu. Professional Publishing. Praha 2007

Rošický, S., Mareš, S., Štýrský, J., Hálek, V., Krupka, V.: Marketing XXL. Bratislava: Donau Media, vyd. 1., 2010. 672 s. ISBN: 978-80-89364-14-5

Strnadová, V., Vašina, L.: Psychologie osobnosti I. Gaudeamus, Hradec Králové 2009

Vybíral, Z.: Psychologie komunikace. Portál, Praha 2005

Právní předpisy České republiky v aktuálním znění