Otázky ke
státní zkoušce z managementu
Ing. studium obor informační
management
2014/2015
1. Východiska managementu. Klasické přístupy k řízení (vědecký management,
byrokratická organizace). Behaviorální přístup (Hawthornské
studie, Maslowova hierarchie potřeb, McGregorova Teorie X a Teorie Y). Moderní manažerské
přístupy (systémové pojetí, kontingenční myšlení, učící se organizace).
Podnikání v nové ekonomice (globalizace, intelektuální kapitál,
multikulturní prostředí).
2. Volba vhodné metody. Významy, použití a klasifikace metod. Kvalitativní a kvantitativní výzkum
a jeho metody (dotazník, rozhovor, experiment, analýza věcných skutečností a
dokumentů). Výzkumný projekt (tvorba hypotéz, výzkumný vzorek a populace,
reprezentativnost).
3. Manažerské rozhodování. Rozhodovací proces, techniky rozhodování, volba
alternativ, příčiny nejistoty rozhodovací situace (riziko, stochastické a
deterministické rozhodování). Uplatnění tvůrčího myšlení při rozhodování
(brainstorming, metoda šesti klobouků, morfologická metoda). Vliv ICT na
rozhodování, systémy pro podporu rozhodování. Rozhodování veřejné správy a jeho
právní regulace v České republice.
4. Plánování a kontrolování. Význam plánování a plánovací proces. Typy plánů
(krátkodobé a dlouhodobé, strategické a operativní, politiky a procedury,
rozpočty a projekty). Plánovací nástroje a techniky (predikce, vývojové
scénáře, benchmarking, MBO, bod zvratu). Význam
kontroly a kontrolní proces, typy kontrol, interní a externí kontrola, audit, controlling.
Orgány ochrany práva a jejich organizace.
5. Organizování a organizační kultura. Organizační struktury (pevné, pružné). Rozpětí
managementu (ploché a strmé), delegování a předávání kompetencí, centralizace a
decentralizace. Organizační kultura (úrovně organizační kultury, subkultura).
Organizační změna (změnový manažer, modely změny, cíle změn). Reengineering a Total Quality Management. Zavádění změny (fáze zavádění,
strategie změny, resistence ke změně, zavádění nové technologie).
6. Řízení lidských zdrojů. Lidský kapitál. Zákony v oblasti ŘLZ,
individuální a kolektivní pracovní právo. Získávání pracovníků (plánování
lidských zdrojů, nábor, způsoby výběru pracovníků). Rozvoj pracovních sil
(adaptace na pracovišti, vzdělávání). Péče o zaměstnance (kariérní rozvoj,
rovnováha mezi prací a životem, odměňování, ukončení pracovního poměru).
7. Vedení lidí. Nejužívanější
metody vedení, klasické styly vedení lidí. Fiedlerův kontingenční model.
Vůdcovství. Motivace (motiv a stimul, hierarchie potřeb - Maslow,
Herzberg, expektanční teorie, teorie X a Y). Systémy
odměňování a pracovní benefity.
Pozitivní a negativní motivace. Flexibilní pracovní režim, práce mimo
pracoviště.
8. Osobnost manažera a pracovní stres. Manažer a úrovně managementu (typy manažerů, měnící se
charakter manažerské práce, funkce managementu, činnosti, role, znalosti a
dovednosti manažera, řízení času). Terminologické vysvětlení a příčiny stresu –
vnitřní homeostáza, adaptace, stres a stresor, fyziologická reakce na stresor,
techniky zvládání - copingové strategie, eustres a distres, úloha
psychohygieny.
9. Týmy a týmová práce. Tým, kooperace, znaky účinné týmové práce, vývoj týmu, týmové role,
autorita vedoucího týmu, přirozená a formální, vedení skupin a rozhodování,
styly vedení, charisma, inspirativní vedení a osobnost vedoucího týmu,
přikazování, koučování, podporování, delegování, styl jednání podřízených, teambuilding.
10.
Komunikace a interpersonální dovednosti. Sociální kontext komunikace. Vnímání
druhé osoby, sociální stereotypy. Slovní komunikace: základy sémiotiky.
Vytváření skutečnosti komunikací, politicky korektní jazyk. Neverbální
komunikace. Teorie komunikačních her:
hry s nulovými a nenulovými součty, vyjednávání, strategie řešení problému.
Komunikace s veřejností: důvěryhodnost zdroje, zásady přesvědčovacího projevu,
argumentace.
11.
Základní sociologické teorie. Sociologie jako obor a její význam
pro manažera; nehodnotící a
chápající sociologie (M. Weber), sociální vrstvy a sociální propustnost,
genderové role ve společnosti a na pracovišti; hra rolí, fasáda a tajná
spotřeba (E. Goffman); globalizace a interkulturalita, aktuální demografické trendy (stárnutí
populace, menší sňatečnost, menší porodnost a úmrtnost, aktivní stáří aj.).
12.
Podnikání. Podnikatel, specifika MSP, obchodní závod (podnik) a
obchodní jmění, obchodní firma, jednání podnikatele; podnikání zahraničních
osob; obchodní rejstřík). Výběr formy podnikání, podnikatelský plán. Business angels a podnikatelská (technologická) centra. Právní
regulace podnikání, podnikání živnostenské a neživnostenské.
Etika (zákony, hodnoty a etické chování, faktory ovlivňující etické chování,
diskriminace, mobbing), společenská odpovědnost
firem.
13.
Podnikatelské prostředí a konkurenceschopnost. Porterův
model 5 sil, konkurenční výhoda. Organizace řízená zákazníkem a kvalitou (CRM,
TQM). Marketingové prostředí (kupní chování, trhy B2B a B2C, segmentace a volba
cílových trhů). Vliv ICT na podnikání. Právní regulace hospodářské soutěže
(její ochrana soukromoprávní a veřejnoprávní).
14.
Strategický management. Poslání, vize, hodnoty a cíle
podniku. Volba strategie (růst, diverzifikace, transformace, ústup), globální
strategie, e-business strategie. Formulace strategií (Porterovy
obecné strategie, SWOT, STEP, Balanced Scorecard). Marketingové strategie (životní cyklus
produktu, konkurenční odlišení, umísťování, vývoj nových produktů).
15.
Podstata marketingového managementu. Definice marketingu, marketingové
koncepce a nástroje. Orientace firmy na trh (výrobní, výrobková, prodejní,
marketingová a sociální marketingová koncepce). Vytváření spotřebitelské
hodnoty, spokojenosti a věrnosti zákazníka. Marketingový mix.
16. Marketingová komunikace. Marketingové cesty, Integrovaná marketingová
komunikace. Řízení reklamy, podpory prodeje a public relations. Reklamní
sdělení, druhy reklamy, tvorba účinné reklamy, sociokulturní faktory tvorby
reklamy, zjištění účinnosti reklamy, výzkum trhu; emocionální a kognitivní
preference značky. Direct a on-line marketing.
17.
Logistický management. Pojetí Total
Supply Chain. Tok materiálu a jeho plánování. Bod
rozpojení, push a pull
princip. Aktivní a pasivní logistické prvky. Přeprava (silniční, železniční,
vodní, letecká, intermodální, doprovázená a nedoprovázená). Skladování a
skladové technologie (cross docking,
line picking, hubs & spokes).
Automatická identifikace (čárové kódy, RFID). Řízení zásob (EOQ, JIT).
18. Management a veřejná správa. Ústavní základy České republiky a
jejího právního systému, organizace veřejné správy a soudnictví v České
republice. Organizační struktura a právní systém Evropských společenství a
Evropské unie. Uskutečňování principů New Public
Management a New Enviromental Public
Management jako nástrojů sloužících k implementaci cílů místního a
regionálního rozvoje.
19. Základy českého soukromého práva. Pojem, systém a prameny českého
soukromého práva. Subjekty soukromého práva, jejich jednání. Věcná práva,
závazkové právo. Odpovědnost za škodu a nemajetkovou újmu. Bezdůvodné
obohacení. Dědění.
20. Management podniku a informační
právo. Právo
informačních a telekomunikačních systémů – obecné pojmy. Právo na informace a
ochrana osobních údajů. Duševní vlastnictví a jeho ochrana. Elektronické
obchodování a smlouvy na dodávky informačních a telekomunikačních systémů.
Informační systémy veřejné správy. Odpovědnost (delikty) na úseku IT.
Literatura
Povinná
Bedrnová, E., Nový, I.: Psychologie a
sociologie v řízení firmy, Praha 1998
Donelly, J., Gibson,
J., Ivancevich, J.: Management, Grada
Publishing, Praha 1997
Hálek, V.
Základy marketingu. Gaudeamus, Hradec Králové,
2007
Janeček,
J.: Právo 3 – studijní text. Gaudeamus, Hradec
Králové 2014
Janků, M. a kol.: Základy práva pro posluchače neprávnických
fakult. C. H. Beck, Praha, 2013
Kadlčík, M.: Psychologie a
sociologie řízení. Gaudeamus,
Hradec Králové, 2001
Kotler, P., Armstrong, G.:
Marketing. PB tisk, Praha, 2004
Mareš S., Rošický S.: Základy
managementu. Gaudeamus, Hradec Králové, 2007
Mohelská, H. Řízení lidských zdrojů.
Gaudeamus, Hradec Králové , 2009
Pitra, Z., Mohelská,
H.: Manažerské metody. Professional Publishing,
Praha, 2012
Pernica, P.: Logistika pro 21. století (Supply Chain
Management). Radix 2004
Smejkal, V. a kol.: Právo
informačních a telekomunikačních systémů. C. H. Beck, Praha, 2004
Strnadová, V.: Kurz psychologie I. Gaudeamus, Hradec Králové, 2009
Strnadová, V.: Interpersonální
komunikace. Gaudeamus, Hradec Králové, 2011
Vybíral, Z.: Psychologie
lidské komunikace. Portál, Praha, 2005
Výrost, J., Slaměník, I.: Aplikovaná
sociální psychologie, Praha 1998
Doporučená
Atkinson, R. L. a kol.: Psychologie, 2003
Eliáš, K. – Bejček, J. – Hajn, P. - Ježek a kol.: Kurs
obchodního práva. Obecná část.
Soutěžní právo. C. H. Beck, Praha, 2007
Bělohlávek,
A. J.: Komentář k zákonu o obchodních korporacích. Vydavatelství a
nakladatelství Aleš Čeněk, Plzeň 2013
Kameník, P.:
Živnostenský zákon: Zákon o živnostenských úřadech : komentář. Wolters Kluwer, Praha 2014
Klíma, K.: Ústavní právo. Aleš Čeněk, Plzeň, 2006
Lacina, K.,
Kala, T.: Regionální a mezinárodní marketing. Gaudeamus,
Hradec Králové, 2003
Pitra, Z. :
Základy managementu, Professional Publishing, Praha 2007
Průcha, P.: Správní právo – obecná část. Doplněk,
Brno, 2012
Průcha, P.: Správní řád s poznámkami a judikaturou:
podle stavu k 1. 1. 2013. Leges, Praha 2012
Rošický, S., Mareš, S., Štyrský, J.,
Hálek, V., Krupka, V.: Marketing XXL. DonauMedia,
Bratislava 2010
Švestka, J.:
Občanský zákoník: komentář. Wolters Kluwer ČR, Praha 2014
Tomášek, M.,
Týč, V.: Právo Evropské unie. Leges, Praha 2013
Zahradníková,
R.: Civilní právo procesní. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, Plzeň
2013