Otázky ke státní zkoušce z managementu

Ing. studium obor informační management

2014/2015

 

1.      Východiska managementu. Klasické přístupy k řízení (vědecký management, byrokratická organizace). Behaviorální přístup (Hawthornské studie, Maslowova hierarchie potřeb, McGregorova Teorie X a Teorie Y). Moderní manažerské přístupy (systémové pojetí, kontingenční myšlení, učící se organizace). Podnikání v nové ekonomice (globalizace, intelektuální kapitál, multikulturní prostředí).

2.      Volba vhodné metody. Významy, použití a klasifikace metod. Kvalitativní a kvantitativní výzkum a jeho metody (dotazník, rozhovor, experiment, analýza věcných skutečností a dokumentů). Výzkumný projekt (tvorba hypotéz, výzkumný vzorek a populace, reprezentativnost).

3.      Manažerské rozhodování. Rozhodovací proces, techniky rozhodování, volba alternativ, příčiny nejistoty rozhodovací situace (riziko, stochastické a deterministické rozhodování). Uplatnění tvůrčího myšlení při rozhodování (brainstorming, metoda šesti klobouků, morfologická metoda). Vliv ICT na rozhodování, systémy pro podporu rozhodování. Rozhodování veřejné správy a jeho právní regulace v České republice.

4.      Plánování a kontrolování. Význam plánování a plánovací proces. Typy plánů (krátkodobé a dlouhodobé, strategické a operativní, politiky a procedury, rozpočty a projekty). Plánovací nástroje a techniky (predikce, vývojové scénáře, benchmarking, MBO, bod zvratu). Význam kontroly a kontrolní proces, typy kontrol, interní a externí kontrola, audit, controlling. Orgány ochrany práva a jejich organizace.

5.      Organizování a organizační kultura. Organizační struktury (pevné, pružné). Rozpětí managementu (ploché a strmé), delegování a předávání kompetencí, centralizace a decentralizace. Organizační kultura (úrovně organizační kultury, subkultura). Organizační změna (změnový manažer, modely změny, cíle změn). Reengineering a Total Quality Management. Zavádění změny (fáze zavádění, strategie změny, resistence ke změně, zavádění nové technologie).

6.      Řízení lidských zdrojů. Lidský kapitál. Zákony v oblasti ŘLZ, individuální a kolektivní pracovní právo. Získávání pracovníků (plánování lidských zdrojů, nábor, způsoby výběru pracovníků). Rozvoj pracovních sil (adaptace na pracovišti, vzdělávání). Péče o zaměstnance (kariérní rozvoj, rovnováha mezi prací a životem, odměňování, ukončení pracovního poměru).

7.      Vedení lidí. Nejužívanější metody vedení, klasické styly vedení lidí. Fiedlerův kontingenční model. Vůdcovství. Motivace (motiv a stimul, hierarchie potřeb - Maslow, Herzberg, expektanční teorie, teorie X a Y). Systémy odměňování a pracovní benefity.  Pozitivní a negativní motivace. Flexibilní pracovní režim, práce mimo pracoviště.

8.      Osobnost manažera a pracovní stres. Manažer a úrovně managementu (typy manažerů, měnící se charakter manažerské práce, funkce managementu, činnosti, role, znalosti a dovednosti manažera, řízení času). Terminologické vysvětlení a příčiny stresu – vnitřní homeostáza, adaptace, stres a stresor, fyziologická reakce na stresor, techniky zvládání - copingové strategie, eustres a distres, úloha psychohygieny.

9.      Týmy a týmová práce. Tým, kooperace, znaky účinné týmové práce, vývoj týmu, týmové role, autorita vedoucího týmu, přirozená a formální, vedení skupin a rozhodování, styly vedení, charisma, inspirativní vedení a osobnost vedoucího týmu, přikazování, koučování, podporování, delegování, styl jednání podřízených, teambuilding.


 

 

 

10.   Komunikace a interpersonální dovednosti. Sociální kontext komunikace. Vnímání druhé osoby, sociální stereotypy. Slovní komunikace: základy sémiotiky. Vytváření skutečnosti komunikací, politicky korektní jazyk. Neverbální komunikace.  Teorie komunikačních her: hry s nulovými a nenulovými součty, vyjednávání, strategie řešení problému. Komunikace s veřejností: důvěryhodnost zdroje, zásady přesvědčovacího projevu, argumentace.

11.   Základní sociologické teorie. Sociologie jako obor a její význam pro manažera; nehodnotící a chápající sociologie (M. Weber), sociální vrstvy a sociální propustnost, genderové role ve společnosti a na pracovišti; hra rolí, fasáda a tajná spotřeba (E. Goffman); globalizace a interkulturalita, aktuální demografické trendy (stárnutí populace, menší sňatečnost, menší porodnost a úmrtnost, aktivní stáří aj.).

12.   Podnikání. Podnikatel, specifika MSP, obchodní závod (podnik) a obchodní jmění, obchodní firma, jednání podnikatele; podnikání zahraničních osob; obchodní rejstřík). Výběr formy podnikání, podnikatelský plán. Business angels a podnikatelská (technologická) centra. Právní regulace podnikání, podnikání živnostenské a neživnostenské. Etika (zákony, hodnoty a etické chování, faktory ovlivňující etické chování, diskriminace, mobbing), společenská odpovědnost firem.

13.   Podnikatelské prostředí a konkurenceschopnost. Porterův model 5 sil, konkurenční výhoda. Organizace řízená zákazníkem a kvalitou (CRM, TQM). Marketingové prostředí (kupní chování, trhy B2B a B2C, segmentace a volba cílových trhů). Vliv ICT na podnikání. Právní regulace hospodářské soutěže (její ochrana soukromoprávní a veřejnoprávní).

14.   Strategický management. Poslání, vize, hodnoty a cíle podniku. Volba strategie (růst, diverzifikace, transformace, ústup), globální strategie, e-business strategie. Formulace strategií (Porterovy obecné strategie, SWOT, STEP, Balanced Scorecard). Marketingové strategie (životní cyklus produktu, konkurenční odlišení, umísťování, vývoj nových produktů).

15.   Podstata marketingového managementu. Definice marketingu, marketingové koncepce a nástroje. Orientace firmy na trh (výrobní, výrobková, prodejní, marketingová a sociální marketingová koncepce). Vytváření spotřebitelské hodnoty, spokojenosti a věrnosti zákazníka. Marketingový mix.

16.  Marketingová komunikace. Marketingové cesty, Integrovaná marketingová komunikace. Řízení reklamy, podpory prodeje a public relations. Reklamní sdělení, druhy reklamy, tvorba účinné reklamy, sociokulturní faktory tvorby reklamy, zjištění účinnosti reklamy, výzkum trhu; emocionální a kognitivní preference značky. Direct a on-line marketing.

17.   Logistický management. Pojetí Total Supply Chain. Tok materiálu a jeho plánování. Bod rozpojení, push a pull princip. Aktivní a pasivní logistické prvky. Přeprava (silniční, železniční, vodní, letecká, intermodální, doprovázená a nedoprovázená). Skladování a skladové technologie (cross docking, line picking, hubs & spokes). Automatická identifikace (čárové kódy, RFID). Řízení zásob (EOQ, JIT).

18.  Management a veřejná správa. Ústavní základy České republiky a jejího právního systému, organizace veřejné správy a soudnictví v České republice. Organizační struktura a právní systém Evropských společenství a Evropské unie. Uskutečňování principů New Public Management a New Enviromental Public Management jako nástrojů sloužících k implementaci cílů místního a regionálního rozvoje.

19.   Základy českého soukromého práva. Pojem, systém a prameny českého soukromého práva. Subjekty soukromého práva, jejich jednání. Věcná práva, závazkové právo. Odpovědnost za škodu a nemajetkovou újmu. Bezdůvodné obohacení. Dědění.

20.   Management podniku a informační právo. Právo informačních a telekomunikačních systémů – obecné pojmy. Právo na informace a ochrana osobních údajů. Duševní vlastnictví a jeho ochrana. Elektronické obchodování a smlouvy na dodávky informačních a telekomunikačních systémů. Informační systémy veřejné správy. Odpovědnost (delikty) na úseku IT.

 


 

Literatura

Povinná

Bedrnová, E., Nový, I.: Psychologie a sociologie v řízení firmy, Praha 1998

Donelly, J., Gibson, J., Ivancevich, J.: Management, Grada Publishing, Praha 1997

Hálek, V. Základy marketingu. Gaudeamus, Hradec Králové, 2007

Janeček, J.: Právo 3 – studijní text. Gaudeamus, Hradec Králové 2014

Janků, M. a kol.: Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. C. H. Beck, Praha, 2013

Kadlčík, M.: Psychologie a sociologie řízení. Gaudeamus, Hradec Králové, 2001

Kotler, P., Armstrong, G.: Marketing. PB tisk, Praha, 2004

Mareš S., Rošický S.: Základy managementu. Gaudeamus, Hradec Králové, 2007

Mohelská, H. Řízení lidských zdrojů. Gaudeamus, Hradec Králové , 2009

Pitra, Z., Mohelská, H.: Manažerské metody. Professional Publishing, Praha, 2012

Pernica, P.: Logistika pro 21. století (Supply Chain Management). Radix 2004

Smejkal, V. a kol.: Právo informačních a telekomunikačních systémů. C. H. Beck, Praha, 2004

Strnadová, V.: Kurz psychologie I. Gaudeamus, Hradec Králové, 2009

Strnadová, V.: Interpersonální komunikace. Gaudeamus, Hradec Králové, 2011

Vybíral, Z.:  Psychologie lidské komunikace. Portál, Praha, 2005

Výrost, J., Slaměník, I.: Aplikovaná sociální psychologie, Praha 1998

 

Doporučená

Atkinson, R. L. a kol.: Psychologie, 2003

Eliáš, K. – Bejček, J. – Hajn, P. - Ježek a kol.: Kurs obchodního práva. Obecná část.

Soutěžní právo. C. H. Beck, Praha, 2007

Bělohlávek, A. J.: Komentář k zákonu o obchodních korporacích. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, Plzeň 2013

Kameník, P.: Živnostenský zákon: Zákon o živnostenských úřadech : komentář.  Wolters Kluwer, Praha 2014

Klíma, K.: Ústavní právo. Aleš Čeněk, Plzeň, 2006

Lacina, K., Kala, T.: Regionální a mezinárodní marketing. Gaudeamus, Hradec Králové, 2003

Pitra, Z. : Základy managementu, Professional  Publishing, Praha 2007

Průcha, P.: Správní právo – obecná část. Doplněk, Brno, 2012

Průcha, P.: Správní řád s poznámkami a judikaturou: podle stavu k 1. 1. 2013. Leges, Praha 2012

Rošický, S., Mareš, S., Štyrský, J., Hálek, V., Krupka, V.: Marketing XXL. DonauMedia, Bratislava 2010

Švestka, J.: Občanský zákoník: komentář.  Wolters Kluwer ČR, Praha 2014

 

Tomášek, M., Týč, V.: Právo Evropské unie. Leges, Praha 2013

Zahradníková, R.: Civilní právo procesní. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, Plzeň 2013