Okruhy ke SZZ pro obor management cestovního ruchu MNGR (Management
cestovního ruchu)
1.
Plánování
a strategické řízení organizace a další základní funkce managementu. Poslání a vize organizace. Strategické
situační analýzy (SWOT, STEP, BSC, Porterův model 5ti konkurenčních sil, BSG matice). Konkurenceschopnost.
Řízení změny a krizový management. Strategické plánování v cestovním ruchu –
regionální, v organizacích.
2.
Organizování
– organizační struktury, rozpětí řízení. Centralizace a decentralizace.
Delegování pravomocí. Organizace v cestovním ruchu – mezinárodní (UN WTO,
UNESCO, IATA, ICAO, aliance leteckých společností, …), národní (národní
centrály CR, asociace), regionální (destinační management, mikroregiony, MAS).
3.
Rozhodování
– typy manažerských rozhodnutí (složitá x rutinní; strukturovaná x
nestrukturovaná). Rozhodovací prostředí (jistota, riziko, nejistota).
Rozhodovací proces a jeho fáze. Skupinové x individuální rozhodování. Specifika
rozhodování v participativním, destinačním a návštěvnickém managementu v
cestovním ruchu.
4.
Řízení
lidských zdrojů – analýza potřeb lidských zdrojů. Získávání a výběr
pracovníků (proces a metody). Adaptační proces. Rozvoj zaměstnanců (vzdělávání,
kariéra, hodnocení výkonnosti). Odměňování. Specifika lidských zdrojů v
cestovním ruchu podle druhů poskytovaných služeb, souvislost s marketingovým
nástrojem pro cestovní ruch lidé.
5.
Motivace
zaměstnanců – vůdčí osobnost manažera x leadera. Stimulace a motivace,
členění. Praktické využití Maslowovy teorie potřeb v
aplikaci na řízení pracovníků, další motivační teorie. Motivace zaměstnanců a
firemní kultura, perspektiva firmy a její pozice na trhu. Zvolený modelový
příklad motivace zaměstnanců v cestovním ruchu.
6.
Kontrola
– význam, druhy a formy. Předpoklady efektivní kontroly a prevence. Podrobná
diskuse – kontrola se stanovením cílů, její výhody a nevýhody. Specifika a role
kontroly v systémech řízení jakosti a integrovaném managementu, s aplikací v
destinacích a službách cestovního ruchu.
7.
Firemní
kultura a komunikace – firemní kultura a její význam. Úrovně firemní
kultury (zvyky a rituály, příběhy, hrdinové, symboly a klíčové hodnoty).
Identita a image organizace. Komunikační proces a komunikační kompetence.
Verbální a neverbální komunikace – obecně a v rámci firemní kultury a ve vztahu
k zákazníkům. Specifika verbální a neverbální komunikace v cestovním ruchu.
Specifika firemní kultury v cestovním ruchu – hotely a hotelové řetězce,
letecké společnosti, řetězce rychlého občerstvení, cestovní kanceláře.
8.
Cestovní
ruch – úvod do problematiky (různá vymezení CR a problém jeho vymezení;
historie CR s důrazem na podmíněnost technickými prostředky a společenským
vývojem, na vývoj motivace a způsobu účasti v CR;
podmínky rozvoje cestovního ruchu; úloha a funkce CR ve společnosti; trendy
vývoje cestovního ruchu ve světě; etika v CR - etické aspekty cestování,
respekt ke kultuře místní komunity; aplikace různých vědních oborů v CR -
ekonomika CR, sociologie CR, environmentalistika CR, geografie CR, psychologie
CR, …).
9.
Destinační
management (funkce a formy DM, modelový příklad stát/y/regiony podle volby
studenta, resp. podle bakalářské práce - např. Rakousko, ČR, Velká Británie,
Český Krumlov; návštěvnický management; neziskové organizace v destinačním
managementu; participativní management; horizontální a vertikální spolupráce v
DM, ilustrovat na vybrané destinaci; přístup DM k primárním zdrojům CR -
kulturní a přírodní dědictví, místní obyvatelé a jejich sídla s veškerou
infrastrukturou)
10.
Kulturní
dědictví jako atraktivita cestovního ruchu (jedno z následujících témat
podle jednotlivých kultur/slohů s důrazem na charakter doby, její projevy v
umění, jejich významné prvky, ve spojení se současným využitím v cestovním
ruchu a jejich interpretací: starověké řecké památky; starověké římské památky;
byzantská kultura; arabské kulturní dědictví včetně území Evropy; renesance;
baroko české, evropské a koloniální, vznik a charakter barokní krajiny; česká a
evropská gotika; secese; architektura 20. a 21. století; sakrální památky –
možnosti a limity jejich využití v CR; odkaz
významných osobností a možnosti jejich využití v DM; typy kulturních památek
světového dědictví lidstva (UNESCO) a jejich role v CR).
11.
Geografie
CR (koncentrace CR v prostoru – koncept destinační jádro a periferie, póly
rozvoje CR; potenciál CR a jeho hodnocení; regionální nerovnosti (disparity) a
role CR; typologizace destinací)
12.
Geografie
CR ve světě a potenciál CR podle uvedených makroregionů, vždy přehledově
celý makroregion a poté podrobně modelový stát, nebo komparativní analýza dvou
států (jižní Evropa; severní a západní (oceánická) Evropa; střední Evropa;
Asie; střední a jižní Afrika s důrazem na národní a přírodní parky; severní
Afrika; severní Amerika; střední a jižní Amerika s důrazem na ekoturismus,
multikulturální společnost, komunitní CR a staré indiánské civilizace; unikátní
celostátně/evropsky/světově významné součásti potenciálu vybrané země; geoturistický potenciál a geoparky vybrané země; využití
místní a regionální kultury v CR – dvě zvolené oblasti; typologizace destinací
vybrané země a jejich příklady; koncentrace CR v prostoru – příklad regionu
vybrané země; regionální nerovnosti (disparity) CR vybrané země z hlediska
potenciálu CR a možností jeho aktivace).
13.
Management
udržitelnosti cestovního ruchu (vymezení, principy, koncepce a filosofie
UCR; trendy vývoje cestovního ruchu ve světě ve vztahu k UCR; nástroje UCR;
monitorování UCR; koncept únosné kapacity a jeho kritická diskuse; přehled,
diskuse a klasifikace dopadů CR; případové studie udržitelnosti i
neudržitelnosti cestovního ruchu podle vlastní volby destinace a aplikace
nástrojů pro optimalizaci dopadů CR a zvýšení jeho míry udržitelnosti;
udržitelnost CR v chráněných územích - specifické problémy CR, metodika
udržitelnosti CR, vytvoření strategie, návštěvnický a participativní
management, zonace pro CR atd., role státní správy chráněných území, vhodné
produkty CR pro chráněná území; návštěvnický management; přírodní dědictví jako
atraktivita CR a optimální formy jeho aktivace; koncept ŽCD ilustrovat na
příkladu vybrané destinace).
14.
Psychologie
v cestovním ruchu (charakter současné doby a kultury a vztah k cestování a
poznávání světa, pluralita světa; kognitivní a mentální mapy, jejich chápání,
vlastnosti a význam v CR; psychologie práce se
skupinou a jednotlivcem, typologie jednotlivců a skupin, nejčastější
psychologické problémy a jejich řešení; vybrané psychologické a
psychologicko-fyziologické aspekty cestování, dva z uvedených dle vlastního
výběru: fenomén domova, environmentální bublina, psychografie návštěvníků,
genius loci, psychologicko-fyziologické dopady cestování - kulturní šok,
jet-syndrom; psychologické nároky na průvodce, delegáta a ostatní pozice v
turismu; psychologicky únosná kapacita, iritační index).
15.
Sociální
aspekty cestovního ruchu (teorie společenské směny a její využití v
managementu; proměny sociální struktury moderní společnosti a její dopady na
management cestovního ruchu; socio-kulturně únosná kapacita; dopady CR na
místní obyvatele – individuálně i na celou komunitu).
16.
Metodika
práce průvodce (příprava na zájezd - psychologická příprava, itinerář, slovní
projev; styl práce průvodce, metodika komunikace a společenský protokol,
morální a právní odpovědnost, profesní etika; specifické prvky metodiky a
techniky práce průvodce a vedoucího zájezdu, speciální znalosti a dovednosti).
17. Technika a kvalita služeb cestovního ruchu (klasifikace a standardizace služeb CR s důrazem na Českou republiku; technika, management a kvalita služeb: letecká doprava – klasické a nízkonákladové letecké společnosti, letiště; lodi okružních plaveb; autokarová doprava a vyhlídkové jízdy; cestovní kanceláře a cestovní agentury; ubytovací služby; železniční doprava).
18. Geografie cestovního ruchu České republiky (jedno obecné téma a následně potenciál vybraného turistického regionu):
Historická východiska a geografický kontext cestovního
ruchu na našem území od První republiky do roku 1989. SWOT analýza postavení ČR
v mezinárodním cestovním ruchu. Nejvýznamnější přírodní a kulturní
atraktivity v České republice. Regionální specifika ČR v oblasti živé
kultury na příkladu tradičního stravování. Potenciál rozvoje cestovního ruchu
vybraného turistického regionu v ČR.
Povinná literatura a
další zdroje:
1.
GOMBRICH, E.H. (2006):
Příběh umění. Praha: Argo, 2. čes. vyd. 683 s. ISBN 80-7203-143-0
2.
HORNER, S., SWARBROOKE, J. (2003): Cestovní
ruch, ubytování a stravování, využití volného času. Aplikovaný marketing
služeb. Grada Publishing,
ISBN 80-247-0202-9
3. HRALA, V. (2001): Geografie cestovního ruchu. Praha: IDEA SERVIS, 4. vyd., 173 s. ISBN 80-85970-36-8
4. Kolektiv autorů (2001). Atlas pro volný čas. Praha: Kartografie, 96 s.
5. Kolektiv autorů. (2011). Cesty za krásou a poznáním. Turistický lexikon ČR. Praha: Olympia, 1010 s. ISBN 978-7376-237-7.
6.
ORIEŠKA, J.: Služby v cestovním ruchu. Praha:
Idea Servis 2010, ISBN 80-85970-27-9
7.
PÁSKOVÁ, M. (2014): Udržitelnost rozvoje
cestovního ruchu. Gaudeamus, 335 s., Hradec Králové,
ISBN 978-80-7435-329-1.
8.
PITRA Z.: Základy managementu, Professional Publishing, Praha 2007
9. ŠTĚPÁNEK, V.; KOPAČKA, L.; ŠÍP, J. (2001): Geografie cestovního ruchu. Praha: Karolinum, 228 s., ISBN 80-246-0172-9
10. Štyrský, J., Petera, J. (2015). Práce průvodce v současných podmínkách rozvoje cestovního ruchu. Hradec Králové: Gaudeamus, v tisku.
11.
VYSTOUPIL, J. a kol. (2006). Atlas cestovního
ruchu České republiky. Praha: MMR, 156 s., ISBN 80-239-7256-1.
12.
ZELENKA, J. a kol. (2007): Průvodce cestovního
ruchu. Gaudeamus Hradec Králové, 115 stran, 3.vydání, ISBN 978-80-7041-189-6
13.
ZELENKA, J., PÁSKOVÁ, M. (2012): Cestovní ruch.
Výkladový slovník. Leda Praha, 2., přepracované vydání, 768 stran, ISBN
978-80-7201-880-2
Doporučená literatura
a další zdroje:
[1]
BAAR, V. (2002): Národy na prahu 21. století.
Ostrava: Ostravská univerzita, Tilia, 415 s., ISBN
80-86101-66-5
[2]
DONNELLY J., GIBBON J. L., IVANCEVICH J.:
Management, Grada, Praha 1997
[3]
FREEDMAN, P. (ed.) (2008) Jidlo. Dějiny chuti. Praha: Mladá Fronta, 368 s. ISBN
978-80-204-1847-0
[4] HEŘMANOVÁ, E., CHROMÝ, P. a kol. (2009): Kulturní regiony a geografie kultury. Praha: ASPI. 348 s., ISBN 978-80-7357-339-3
[5]
KELLER, J. (2012). Nová sociální rizika. Praha:
Sociologické nakladatelství. 197 s. ISBN 978-80-7419-059-9.
[6]
KELLER, J. (2010): Tři sociální světy. Praha:
Sociologické nakladatelství, 214 s. ISBN: 978-80-7419-044-5
[7]
KOONTZ H., WEINRICH H.: Management, Victoria Publishing 1993
[8]
NOVÝ, I. (1996): Interkulturální
management: lidé, kultura a management. Praha: Grada,
143 s. ISBN 80-7169-260-3.
[9]
PATOČKA, J., HEŘMANOVÁ, E. (2008): Lokální a
regionální kultura v České republice. Praha: ASPI. 1999 s., ISBN
978-80-7357-347-8
[10]PIJOAN, J. (2000): Dějiny umění I.-X. Praha: Knižní klub.
[11]PROSPĚCHOV8, P. (2013). Regionální
kuchařka. Všechny chutě Čech, Moravy a Slezska. Praha, Smart Press, 288 s. ISBN 978-80-87049-65-5.
[12]RITZER, G. (2003): McDonaldizace společnosti. Praha: Academia, 176 s. ISBN
80-200-1075-0
[13]ROBINS, S.P.,
Coulter, M.: Management, Grada,
Praha 2004
[14]ROGERS, A. (1994) Lidé a
kultury. Praha: Orbis Pictus, ISBN 80-85841-13-4.
[15]ŠRONĚK, I. (2000) Kultura v mezinárodním podnikání. Praha: Grada, 167 s., ISBN 80-247-0012-3.
[16]ÚLEHLOVÁ-TILSCHOVÁ, M., THOMA,Z., VADRA, V. (1997). Chuťový místopis. 2. Vydání Praha:
Dita. ISBN 9788085926163.
[17]VEBER J.: Management, 2.vydání, Management Press,
Praha 2009