Otázky ke státní bakalářské zkoušce pro
obor: Aplikovaná informatika.
Předmět: Softwarové
technologie
Školní rok: 2013/2014
1.
Logický program - struktura, základní pojmy, datová struktura seznam, práce
s databází Prologu. Hlavní odlišnosti oproti procedurálnímu programování,
možnosti použití neprocedurálního programovacího jazyka.
2.
Databáze, databázový systém. Hlavní funkce DBS. Historický vývoj DBS.
Modely dat. Relační algebra: projekce, selekce, spojení. SQL.
3.
Konceptuální modelování. E-R model a jeho grafické znázornění. Relační
model. Typy vztahů mezi entitami a jejich reprezentace v relačním modelu.
Vlastnosti relační tabulky. Normální formy relačního schématu.
4.
Ontologické inženýrství: pojem ontologie v kontextu informatiky, základní
stavební prvky ontologií, typy ontologií, jazyky ontologického modelování,
návrhové vzory, normalizace ontologie. Odvozování nad ontologií (kontrola
konzistence, klasifikace), nástroje, použití ontologií.
5.
Sémantický web: technologie sémantického webu, metadata,
RDF, RDFS, OWL, dotazování se na sémantický web (význam, jazyky), sémantický
web a odvozování (význam, jazyky), aplikace sémantického webu.
6.
Námětové mapy: standard Topic Maps
a jeho součásti, základní stavební prvky námětové mapy, postup tvorby námětové
mapy, implementace námětových map (prostředí, syntaxe), dotazování se na
námětové mapy, odvozování s námětovými mapami, aplikace námětových map.
7.
Objektové modelování a programování - základní pojmy, podstata, využití.
Softwarový proces. UML. Událostmi řízené programování. Architektura MVC.
8.
Práce s kolekcemi – typy kolekcí, příklady použití, algoritmy pracující nad
kolekcemi (řazení, vyhledávání), základní principy implementace ve zvoleném
programovacím jazyce.
9.
Problematika perzistentního (trvalého) ukládání dat ve vybraném
programovacím jazyce.
10. Webové aplikace –
principy, nástroje. Vícevrstvé aplikace. Zabezpečení aplikace.
11. Základní algoritmy a
principy počítačové grafiky – metody vizualizace, určení
viditelnosti a osvětlení, reprezentace grafické informace, OPENGL.
12. Základy zpracování
obrazu a počítačového rozpoznávání – metody snímání, předzpracování, segmentace
a klasifikace obrazu, formáty pro ukládání rastrového obrazu, komprese, barva a
barevné modely.
13. Algoritmy pracující s
grafy. Prohledávání grafů do hloubky a do šířky, využití prohledávání grafů v
dalších úlohách.
Literatura:
Hynek J., Mikulecký P.: Logické programování a prolog. Gaudeamus,
2003
Mikulecký, P., Hynek, J., Lenharčík, I..: Znalostní technologie II. Gaudeamus,
UHK, 2002
Hernandes M.,Viescas J.: Myslíme v jazyku SQL, Grada, 2004
Pokorný J.: Databázové systémy a jejich použití v informačních systémech.
SNTL, Praha, 1992.
Wirth N.: Algoritmy a struktury údajů. ALFA, Praha
Jezowicz E., Laga J.: Základy programování v jazyku
Pascal. SPN, Praha, 1989.
Herout P.: Učebnice jazyka C, Kopp, České Budějovice, 1992.
Brodský J., Skočovský L.: Operační systém UNIX a
jazyk C. SNTL, Praha, 1989.
Schmuller, J. : Myslíme v jazyku UML, Grada
Herout P.: Učebnice jazyka Java, Kopp, České Budějovice, 2000.
Eckel B.: Myslíme v jazyce Jazyku Java, Grada, 2001
Pecinovský R.: Myslíme objektově v jazyku Java 5.0, Grada,
2004
Kraval, I. : Základy objektově orientovaného programování, Computer
Press
Racek S.: Objektové programování v C++, Kopp České Budějovice, 1994
Stroustrup B.: Programovací jazyk C++, BEN & SAS, 1997
Žára J., Beneš B., Felkel P.: Moderní počítačová
grafika, Computer Press,
Praha 1998
Hlaváč V., Šonka M.: Počítačové vidění, Grada,
Praha 1992
Kučera L.: Kombinatorické algoritmy. SNTL, Praha, 1983
Milková, E.: Problém minimální kostry grafu. Gaudeamus,
Hradec Králové, 2001