Otázky ke státní bakalářské zkoušce pro obor: Aplikovaná informatika.

Předmět: Softwarové technologie

Školní rok: 2013/2014

 

1.      Logický program - struktura, základní pojmy, datová struktura seznam, práce s databází Prologu. Hlavní odlišnosti oproti procedurálnímu programování, možnosti použití neprocedurálního programovacího jazyka.

2.      Databáze, databázový systém. Hlavní funkce DBS. Historický vývoj DBS. Modely dat. Relační algebra: projekce, selekce, spojení. SQL.

3.      Konceptuální modelování. E-R model a jeho grafické znázornění. Relační model. Typy vztahů mezi entitami a jejich reprezentace v relačním modelu. Vlastnosti relační tabulky. Normální formy relačního schématu.

4.      Ontologické inženýrství: pojem ontologie v kontextu informatiky, základní stavební prvky ontologií, typy ontologií, jazyky ontologického modelování, návrhové vzory, normalizace ontologie. Odvozování nad ontologií (kontrola konzistence, klasifikace), nástroje, použití ontologií.

5.      Sémantický web: technologie sémantického webu, metadata, RDF, RDFS, OWL, dotazování se na sémantický web (význam, jazyky), sémantický web a odvozování (význam, jazyky), aplikace sémantického webu.

6.      Námětové mapy: standard Topic Maps a jeho součásti, základní stavební prvky námětové mapy, postup tvorby námětové mapy, implementace námětových map (prostředí, syntaxe), dotazování se na námětové mapy, odvozování s námětovými mapami, aplikace námětových map.

7.      Objektové modelování a programování - základní pojmy, podstata, využití. Softwarový proces. UML. Událostmi řízené programování. Architektura MVC.

8.      Práce s kolekcemi – typy kolekcí, příklady použití, algoritmy pracující nad kolekcemi (řazení, vyhledávání), základní principy implementace ve zvoleném programovacím jazyce.

9.      Problematika perzistentního (trvalého) ukládání dat ve vybraném programovacím jazyce.

10.  Webové aplikace – principy, nástroje. Vícevrstvé aplikace. Zabezpečení aplikace.

11.  Základní algoritmy a principy počítačové grafiky  – metody vizualizace, určení viditelnosti a osvětlení, reprezentace grafické informace, OPENGL.

12.  Základy zpracování obrazu a počítačového rozpoznávání – metody snímání, předzpracování, segmentace a klasifikace obrazu, formáty pro ukládání rastrového obrazu, komprese, barva a barevné modely.

13.  Algoritmy pracující s grafy. Prohledávání grafů do hloubky a do šířky, využití prohledávání grafů v dalších úlohách.  

 

 

Literatura:

 

Hynek J., Mikulecký P.: Logické programování a prolog. Gaudeamus, 2003

Mikulecký, P., Hynek, J., Lenharčík, I..: Znalostní technologie II. Gaudeamus, UHK, 2002

 

Hernandes M.,Viescas J.: Myslíme v jazyku SQL, Grada, 2004

Pokorný J.: Databázové systémy a jejich použití v informačních systémech. SNTL, Praha, 1992.

 

Wirth N.: Algoritmy a struktury údajů. ALFA, Praha

Jezowicz E., Laga J.: Základy programování v jazyku Pascal. SPN, Praha, 1989.

Herout P.: Učebnice jazyka C, Kopp, České Budějovice, 1992.

Brodský J., Skočovský L.: Operační systém UNIX a jazyk C. SNTL, Praha, 1989.

 

Schmuller, J. : Myslíme v jazyku UML, Grada

Herout P.: Učebnice jazyka Java, Kopp, České Budějovice, 2000.

Eckel B.: Myslíme v jazyce Jazyku Java, Grada, 2001

Pecinovský R.: Myslíme objektově v jazyku Java 5.0, Grada, 2004

Kraval, I. : Základy objektově orientovaného programování, Computer Press

Racek S.: Objektové programování v C++, Kopp České Budějovice, 1994

Stroustrup B.: Programovací jazyk C++, BEN & SAS, 1997

 

Žára J., Beneš B., Felkel P.: Moderní počítačová grafika, Computer Press, Praha 1998

Hlaváč V., Šonka M.: Počítačové vidění, Grada, Praha 1992

 

Kučera L.: Kombinatorické algoritmy. SNTL, Praha, 1983

Milková, E.: Problém minimální kostry grafu. Gaudeamus, Hradec Králové, 2001