Asertivita  a  psychohygiena (ASPSY)

Obsah a cíl předmětu: Předmět předává poznatky, prohlubuje dovednosti a utváří postoje v oblasti asertivity a psychohygieny. 

Předpoklady: Každý student má předpoklady pro účast.

Osvojené dovednosti a vědomosti: Účastník pozná principy fungování sociálních vztahů a uvědomí si východiska pro vlastní poznání a jednání. Posluchač se v praktických cvičeních seznámí se základními styly mezilidské komunikace s důrazem na asertivní jednání a přiměřené sebeprosazení. V další části předmětu bude uveden do problematiky duševní hygieny - především formou koncentračních a relaxačních cvičení.

Pravidla účasti na výuce: Nutná je aktivní účast ve společně s účastníky určeném rozsahu.

Požadavky k zápočtu:

Jediným požadavkem je aktivní účast a dosažení určitého počtu „aktivizačních“ bodů.

 

Osnova:

1.     Sociální prostředí, naše percepce

 2.    Sociální vztahy a jejich podmíněnost

 3.    Asertivita jako strategie mezilidské komunikace.

 4.    Základní typy jednání - agresivita - pasivita - asertivita.

 5.    Kompromis a konsensus - asertivní mistrovství.

 6.    Hry Erica Berna.

 7.    Psychosomatická koncentrace. Dechové a relaxační techniky.

 8.    Aktivní zvládání situací, odreagování a harmonizace.

 9.    Zásady účinného jednání v manažerské profesi.

 10.  Hra v rolích, pozice a status.

 11.  Vztahy v sociální skupině a jejich dynamika.

 12.  Diagnostika sociálních vztahů.

 13.  Psychologické praktikum.

 

Literatura:

1)      Povinná

Předmět nemá povinnou literaturu.

2)      Doporučená

1.   J.Křivohlavý: Psychologie zdraví, Praha 2001

2.   V.Capponi, T. Novák: Asertivně do života, Svoboda Praha 1992

3.   M. Pospíšil: Asertivita, Praha 1996

4.   P. O´Brienová: Pozitivní řízení – asertivita pro manažery, Praha 1996

5.   J. Praško, H. Prašková: Asertivitou proti stresu, Praha 1996

6.   P. Lauster: Nenechte si nic líbit – umění jak se prosadit, Praha 1994

7.   E. Berne: Jak si lidé hrají, Praha 1992

8.   L. Blumenfeld: Velká kniha relaxace, Praha 1996.