Asertivita a psychohygiena (ASPSY)
Obsah a cíl předmětu: Předmět předává poznatky, prohlubuje dovednosti a utváří postoje v oblasti asertivity a psychohygieny.
Předpoklady: Každý student má předpoklady pro účast.
Osvojené dovednosti a vědomosti: Účastník pozná principy fungování sociálních vztahů a uvědomí si východiska pro vlastní poznání a jednání. Posluchač se v praktických cvičeních seznámí se základními styly mezilidské komunikace s důrazem na asertivní jednání a přiměřené sebeprosazení. V další části předmětu bude uveden do problematiky duševní hygieny - především formou koncentračních a relaxačních cvičení.
Pravidla účasti na výuce: Nutná je aktivní účast ve společně s účastníky určeném rozsahu.
Požadavky k zápočtu:
Jediným požadavkem je aktivní účast a dosažení určitého počtu „aktivizačních“ bodů.
Osnova:
1. Sociální prostředí, naše percepce
2. Sociální vztahy a jejich podmíněnost
3. Asertivita jako strategie mezilidské komunikace.
4. Základní typy jednání - agresivita - pasivita - asertivita.
5. Kompromis a konsensus - asertivní mistrovství.
6. Hry Erica Berna.
7. Psychosomatická koncentrace. Dechové a relaxační techniky.
8. Aktivní zvládání situací, odreagování a harmonizace.
9. Zásady účinného jednání v manažerské profesi.
10. Hra v rolích, pozice a status.
11. Vztahy v sociální skupině a jejich dynamika.
12. Diagnostika sociálních vztahů.
13. Psychologické praktikum.
Literatura:
1) Povinná
Předmět nemá povinnou literaturu.
2) Doporučená
1. J.Křivohlavý: Psychologie zdraví, Praha 2001
2. V.Capponi, T. Novák: Asertivně do života, Svoboda Praha 1992
3. M. Pospíšil: Asertivita, Praha 1996
4. P. O´Brienová: Pozitivní řízení – asertivita pro manažery, Praha 1996
5. J. Praško, H. Prašková: Asertivitou proti stresu, Praha 1996
6. P. Lauster: Nenechte si nic líbit – umění jak se prosadit, Praha 1994
7. E. Berne: Jak si lidé hrají, Praha 1992
8. L. Blumenfeld: Velká kniha relaxace, Praha 1996.