Databázové systémy I (DBS)
Obsah a cíl předmětu: Předmět je úvodem do problematiky databázových systémů. Stručně vysvětluje základní pojmy a podrobněji se věnuje konceptuálnímu modelování a relačnímu modelu dat. Těžištěm předmětu je jazyk SQL. Cílem přemětu je naučit správnému postupu při návrhu datových struktur a naučit základy jazyka SQL.
Předpoklady: Student by měl úspěšně absolvovat předmět Úvod do objektového modelování.
Osvojené dovednosti a vědomosti: Student bude umět navrhnout a vytvořit správné struktury relačních tabulek v prostředí SQL serveru. Bude umět formulovat pokročilé SQL dotazy a manipulovat s daty prostřednictvím jazyka SQL.
Pravidla účasti na výuce: Student je povinen zúčastnit se cvičení na kterém probíhá půlsemestrální test, a cvičení na nichž jsou zadávány nebo kontrolovány projekty.
Požadavky k zápočtu:
Odevzdání obou částí projektu a celkový zisk minimálně 30 bodů.
Forma zkoušky: Test ve WebCT řešený v počítačové učebně.
Výsledné hodnocení předmětu: Známka se vypočítá na základě celkového bodového zisku sestávajícího z projektu (30 bodů), půlsemestrálního testu (20 bodů), domácích úkolů (10 bodů) a zkouškového testu (40 bodů). Bodovému zisku 90 a více odpovídá známka výborně, bodovému zisku 80 až 89 bodů odpovídá známka velmi dobře a bodovému zisku 70 až 79 bodů odpovídá známka dobře.
Osnova:
1. Základní pojmy databázového prostředí. Konceptuální modelování.
2. Relační model dat a transformace konceptuálního modelu do relačního modelu.
3. Relační algebra a její místo v databázovém prostředí. Základní operátory relační algebry.
4. SQL – definice dat.
5. SQL – dotazy.
6. SQL – modifikace dat, pohledy.
7. SQL – uložené procedury, spouště.
8. SQL – systémové aspekty.
9. XML a databáze.
10. Web a databáze
Literatura:
1) Povinná
Pokorný Jaroslav, Halaška Ivan: Databázové systémy, ČVUT, Praha, 2003
Robert Sheldon: SQL začínáme programovat, Grada, Praha, 2005
2) Doporučená
Connoly, Thomas M., Begg Carolyn E.: Database systems. A practical Approach to Design, Implementation and Management. 5. ed, Addison Wesley, 2010
Rozsah konzultací: 16 hodin prezenční výuky
Studijní opory:
a) Web CT : Ano |
b) Jiné www stránky: Stránky pro podporu výuky – přednášky, zadání prací, seznamy dalších zdrojů |
c) Server N:\ (Ukázky): Uveďte celou cestu |
d) Jiné zdroje: http://www.aw.com/connollybegg
|